Monday, May 29, 2006

Perkahwinan misyar memang sudah berlaku..

Apabila tajuk berkaitan dengan lelaki dan wanita, selalunya menarik perhatian ramai. Apatah lagi apabila ianya berkaitan dengan agama. Saya tak tahu apa yang ada dalam agama lain. Tetapi dalam Islam, banyak bentuk perkahwinan yang punyai sebab sejarahnya. Ianya dinamakan berbagai kerana suasana dan keadaan penduduk ketika itu. Islam memang memenuhi fitrah manusia. Namun begitu bukannya semuanya dapat diterima dengan mudah oleh kita di waktu ini. Ianya akan menjadi perbahasan sebelum ianya dapat dilaksanakan oleh masyarakat. Ianya dapat dilihat Islam itu menuntut perbahasan dan yang mana yang baik dijadikan rujukan kepada masyarakat. Bagi saya itu adalah suatu yang sihat. Ia tidak diamalkan secara diam-diam dan membuat justifikasi kemudiannya.

Inilah diperbahaskan oleh Prof.Dr.Muhd Zuhdi, Dr.Syed Ali Tawfik, Mohd Shauki Majid dalam akhbar dan ramai lagi yang dijangka akan turut serta. Cuma ada orang yang membahaskan dengan cara emosional atau menggunakan isu bagi menonjolkan hujah yang lain berbau feminism. Terpaksalah kepala negara, menjawab. Akhirnya yang baik menjadi isu. Saya rasa perbahasan Dr Syed Ali masih dalam rangka menghormati pandangan Prof.Dr Muhd Zuhdi walaupun tajuk-tajuk (headline) bunyi semacam aje. Perkara tersebut berbangkit disebabkan ianya berlaku dalam Islam dan ada rujukannya, ianya sah sebagaimana perkahwinan yang lain, ianya mempunyai unsur tanggungjawab, keadilan dan apa yang seharusnya ada dalam perkahwinan, tetapi sebab yang kecil (wanita berumur, kaya dan sendirian) nampaknya menjadi fokus perbincangan. Sebenar bentuk ini sudah ada, tetapi tak lah disebut sebagai kahwin misyar, dan pandangan Dato Mufti Johor mencabar kaum lelaki supaya lebih berusaha dan tanggungjawab terhadapa perkahwinan dan pasangannya.

Perkahwinan Rasullah dengan saudagar Khadijah, menggambarkan contoh yang baik dimana kesemua ciri-ciri perkahwinan itu ujud dengan harmoni tanpa ada persoalan. Kita berharap agar isu ini tidak diambil kesempatan oleh golongan feminism dan anti Islam dengan fikiran yang sempit. Akhirnya kita hilang tradisi perbahasan dalam Islam.

No comments: