Wednesday, May 24, 2006

Mengubah Dasar Luar Amerika ?

Presiden Amerika, Bush, dalam pertemuannya dengan PM Israel, Ehud Olmert, menyatakan sokongan akan mempertahankan Israel dari sebarang serangan dari mana-mana negara berdekatan terutama Iran. Sokongan terbuka membawa makna tersirat termasuk meningkatkan perbelanjaan ketenteraan dan senjata, pengitipan, R & D, dan latihan kepada kerajaan Israel. Manakala, US mengajak dunia memboikot Palestine, kononya, ditadbir oleh Hamas. Sedangkan beliau tahu bahawa rakyat yang memilih Hamas bukan kerana sikapnya terhadap Israel tetapi kepada ketidakpercayaan mereka kepada parti Fatah.

Namun tak ada siapa yang mampu mengubah dasar luar US. Malah semakin banyak kajian dilakukan oleh badan tertentu seperti Rand Corporation dll, mengarah kepada bagaimana US Ianya dilakukan dengan serius dan peruntukkan yang banyak. Ianya dirancang dengan baik serta mempunyai perancangan pendek dan panjang. dapat mengusai pemikiran serta negara di dunia ini.

Walaupun maklumat ini bukanlah suatu rahsia tetapi kita belum melihat lagi dengan jelas respon yang teratur, secara sistematik, secara membuat kajian yang boleh mengimbangi tindakan Amerika ini. Terutama diantara negara-negara Islam, tidak dapat disatukan secara baik, baik dari segi kerjasama ekonomi, ketenteraan, pendidikan. OIC sepatutnya menumpukan beberapa usaha yang dapat membantu mengurangkan tekanan dari kuasa Barat;

  • Memperkuatkan rangkaian NGO (civil society) dalam negara-negara Islam. Dengan adanya rangkaian ini akan membantu menghubungkan isu-isu dengan lebih pantas dengan NGO di negara Barat dan bukan Islam.
  • Mengambil negara seperti China dan Russia sebagai rakan dialog. Sekurang-kurangnya dapat mengukuhkan hubungan ekonomi dan ketenteraan.
  • Membantu serta meningkatkan potensi negara OIC di tanah Afrika. Mereka cukup berpotensi dan mempunyai kekuatan yang boleh membantu OIC pada masa akan datang.
  • Bekerjasama untuk menjayakan Ten-Year Programme of Action to Meet the Challenges Facing the Ummah in the 21st Century.
  • Memperuntukkan tabung khas kepada usaha bersama dengan agensi dan NGO dalam merealisasikan masyarakat yang disegani oleh dunia.

No comments: