Monday, September 08, 2008

Kestabilan Politik..apakah kita sudah lupa

Ada kebenarannya apa yang kita capai selama 50 tahun merdeka adalah hasil dari kestabilan politik. Kita tidak pernah merasa gangguan politik sehingga menyebabkan ekonomi kita lumpuh atau ketenteraman kita tergugat. Walaupun ada insiden seperti 1967 atau insiden kecil berlaku diaebabkan perkauman namun ianya dapat dikawal dengan segera oleh pemerintah dan ketegasan semua pemimpin kaum, politik dan agama dalam usaha memulihkan suasana tersebut.

Mungkin selepas 50 generasi muda mula menikmati kemewahan yang telah disediakan oleh datuk nenek kita, tidak menyedari bahawa pentingnya kestabilan. Orang mungkin berkata kita tidak perlu lagi mempertahankan status-co, atau perlu lagi melihat sejarah. Dan menganggap sejarah itu bebanan untuk kita memulakan langkah baru ? Namun pandangan ini sebenarnya mengundang berbagai permasalahan baru dan boleh membawa kita kembali kebelakang iaitu berada konflik perkauman, agama , budaya yang telah diselesai dan dipersetujui di peringkat awal lagi.

Apakah kita harus berada dalam landasan barat ? Sekiranya kita hujahkan begitu , sudah tentu mereka menolak pandangan ini. Tapi apa landasan apa perubahan perlu dibuat? Pernah kita terfikir akan formula kita yang sentiasa menitikberatkan kestabilan, harmoni, persefahaman, bantu-membantu, jatidiri serta sayangkan negara itu real dan berjaya menyatukan kita ? Apakah kita tidak melihat keadilan dan kebenaran bukannya milik kita tetapi dikongsi dengan masyarakat ? Bukankah kita sebenarnya membina generasi demi generasi..untuk anak-anak kita semua? Kalau datuk nenek, ibu bapa dalam keadaan tidak stabil, bergaduh..apakah kita boleh menikmati apa yang kita ada sekarang. Cuba lihat negara afrika dan sewaktu dengan nya...Fikirkanlah formula kita untuk kita .

No comments: