Friday, September 19, 2008

911 dan kebencian yang akan berlarutan

Peringati peristiwa 911 secara besar-besaran oleh Amerika, boleh merupakan tindakan patriotik. Mengingat peristiwa bagaimana musuh menghancurkan simbol demokrasi Amerika dan mereka yang terkorban serta mereka yang bekerja keras bagi dalam operasi menyelamat. Ianya suatu peristiwa kedukaan kepada rakyat Amerika, terutama kepada mangsa-mangsa kejadian terebut. Selain itu ada lagi peristiwa yang perlu diperingati oleh rakyat Amerika untuk menaikkan semangat mereka? Hari 911, ini seperti hantu yang sentiasa membayangi mereka. Tapi siapa yang perlu ingat dan untuk apa?

Memang 911 satu tragedi. Tetapi Amerika menjadikan ia sebagai satu simbol keganasan (terrorism) dan ianya juga mengingatkan kepada siapa dan agama yang dianuti oleh ”pengganas” itu. Apakah dengan menperingati 911 akan mendalamkan konflik pra sangka, konflik perkauman, rasa kebencian dan kemarahan rakyat Amerika kepada golongan ini. Dan juga ianya juga akan berjaya menanam keyakinan terhadap bangsa Amerika itu sendiri sebagai bangsa yang baik, kuat dan berupaya membunuh sesiapa sahaja yang cuba menghalang tujuan mereka. Yang penting ianya juga simbol kejayaan Bush dalam agendanya mencuri minyak Iraq.

Apakah ini mesej yang hendak disampaikan ? Dan malangnya kita tidak dapat menafikan perkara ini akan berlaku seperti kaum Jew mengingati peristiwa Holocaust yang akhirnya meminta seluruh dunia mengakuinya sebagai alasan mereka untuk melakukan apa sahaja kekejaman, penindasan, kemusnahan, pembunuhan kepada musuh mereka.

Dunia tidak akan aman....kebencian kerana kaum, agama akan berterusan.

No comments: