Wednesday, September 03, 2008

Gangsterism, perompak, ….semuanya bermula dari awal remaja belia

Gangsterism yang mula menjadi budaya remaja masakini bermula dari alam persekolahan. Kita dengar dan melihat melalui media bahawa gangsterism di sekolah semakin mengganas, dan keberanian untuk melakukan keganasan seperti memukul, menggugut mungkin rogol, semakin ketara. Mereka seperti punyai kuasa sendiri dan tidak lagi memerlukan nasihat serta bimbingan daripada guru ataupun ibubapa mereka sendiri. Mereka mampu mencari wang sendiri, handphone, motor tanpa bantuan daripada keluarga. Bagaimana mereka mencari wang, mungkin bekerja sambilan atau melakukan kerja-kerja diluar batas undang-undang. Mereka datang ke sekolah hanya untuk suka-suka atau buat”recruitment” orang baru atau geng baru.

Apabila semuanya sudah menjadi kebiasaan, dan mempunyai talian ikatan kumpulan yang kuat, memang susah untuk keluar dari kelompok ini. Yang mana tidak dapat pencapaian yang baik, akan meneruskan dengan kumpulan ini dan yang paling malang kumpulan ini terus berusaha mencari sumber kewangan dengan merompak, mencuri, dan lain-lain.

Kita kuatir dengan perubahan sosial yang semakin teruk, mungkin mempunyai faktor yang berbagai. Tetapi yang nyata, faktor untuk menjadi dikenali, dihormati,mempunyai wang, dikelilingi wanita, bergaya, disko mungkin menjadikan kumpulan makin serius dalam aktivitinya. Apatah lagi pihak berkuasa yang semakin lemah.

Saya yakin dengan banyak pertembungan pihak berkuasa dengan kumpulan perompak ini, dan tumpasnya mereka ini, akan mengurangkan aktiviti mereka. Dan kita ingin mengucapkan tahniah kepada pihak polis yang cuba sedaya upaya mengawal serta menumpaskan sendikit, penjenayah ini kerana mereka sudah hilang kawalan dan mula menjadi raja sehingga sanggup membunuh dan mengambil harta orang secara haram.

Semuanya bermula dari awal remaja belia........

No comments: