Saturday, September 13, 2008

Internal Security Act (Akta keselamatan dalam Negeri)

Bulan ini nampaknya banyak peristiwa berlaku. Dalam bulan Ramadhan Al Mubarak ini, bukan sahaja mengingatkan kita peristiwa penting dalam sejarah Islam tetapi peristiwa baru melanda negara. Dengan pemergian ahli politik keluar negara, bayangan 916, dan ISA.

Saya tidak pernah setuju dengan pendekatan ISA. Walaupun ada terdetik dalam perasaan keperluan akta yang boleh mengawal negara ketika dalam darurat demi keselamatan negara dan juga keharmonian rakyat terbanyak. Apabila kemenangan parti pembangkang pada pilihanraya yang lalu, walaupun tidak berlaku seperti Mei 1969, namun ianya bukannya ”open blanket ” bagi mereka yang bukan melayu, atau melayu berfikiran barat, mula mempermainkan, menghangatkan isu serta mempertikaikan keistemewaan orang melayu dan kedudukan Islam di negara ini.

Kemenangan bukannya bebas untuk merungkai semua yang ada. Jangan sampai orang lain, majoriti merasakan, lemas dengan tekanan ini sehingga mereka terpaksa bertindak dengan cara yang tidak wajar dan salah dari sisi undang-undang. Dengan kelemahan kepimpinan yang ada, mereka mengambil segala kesempatan untuk menghina, mengasak serta memperkecilkan orang melayu dan Islam.

Akhirnya ISA digunakan bagi memastikan penghasut-penghasut tidak bermaharajalela. Walau ianya salah dari segi ”human right” ciptaan barat, namun untuk menjamin kestabilan, keharmonian serta keselamatan rakyat, saya rasa ianya wajar untuk sementara waktu.

No debate...

No comments: