Friday, September 05, 2008

Anda sudah kena rompak ?

Baru-baru ini kereta rakan saya telah dipecah cermin dan telah kehilangan barang berharga seperti laptop, kredit kad, smartag, gps sistem. Waktu kejadian jam 11 pagi, di hapadan jalan besar, dan berhampiran dengan bangunan, yang menghairankan kita semua , apakah tidak ada insan yang melihat ? Saya merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan sistem keselamatan sekarang. Saya juga telah menghadapi perkara yang sama, dan melaporkan nya di Balai Polis, dan mengambil masa lama sebab terpaksan tunggu pegawai bertugas yang mengambil laporan serta tindakan seperti ambil gambar dan lain-lain. Tapi tidak ada usaha untuk mengambil cap jari atau usaha lain yang menyakinkan kita bahwa siasatan boleh dilakukan. Jadi buat laporan untuk apa?

Saya ingatkan dengan adanya suruhanjaya baikpulih PDRM yang ditubuhkan akan membuat agensi ini bertambah professioanal. Yang kita nampak, memang ada perubahan dari segi pembaikan perumahan, gaji, elaun, dan beberapa fasiliti. Dalam masa yang sama, kita juga ingin melihat pertama menambahan anggota dan cara pengawalan, kedua professional dalam usaha penyiasatan ketiga tambahan rakan cop yang boleh membantu pihak polis menjalankan tugas dengan leih baik.

Kita alu-alukan usaha membenteraskan rasuha dikalangan anggota polis, tetapi jangan lupa insentif yang perlu diberikan kepada mereka yang menjalankan kerja dengan cemerlang dan serius. Sebab itu, rakyat ingin lihat perubahan, sekiranya pencuri kecil ini lepas, dan tiada tindakan serius maka mereka akan menjadi besar dan berubah menjadi ganas seperti merompak, merogol dan membunuh.

No comments: