Wednesday, September 24, 2008

Akta Perhubungan Kaum-keperluan?

Dalam kegawatan perhubungan kaum di negara ini, umpama a time bom, pernah Lim Kit Siang ungkapkan dalam bukunya. Beliau tahu bahawa semakin lama sentimen perkauman di kalangan so call minority ini akan melonjak dan mula melihat bahawa apa yang telah dilakukan oleh kerajaan selama ini tidak betul.

Ini semua telah dirancang secara teliti, konsisten oleh kumpulan atau parti tertentu, ditambah dengan bantuan luar dan seterusnya kelemahan keupayaan pemerintah untuk menjalankan tanggungjawab secara bersih, cekap dan amanah. Semuanya ini membawa perpecahan yang semakin jelas dan keretakan mula nyata seperti jambatan kepong -MRR2.

Akta perhubungan kaum mula dicadangkan bagi mengawalselia sikap melampau dikalangan individu atau kumpulan yang memang gemar membawa api untuk membakar semangat perkauman. Dalam sejarah, isu perkauman merupakan isu yang cukup rapuh dan mudah merebak serta melibatkan komposisi masyarakat yang besar. Sudah pasti akta ini akan membantu.

Namun akta seharus berada dalam paksi prevention, education, promotion peace. Bukan untuk mengenakan hukuman kepada pesalah. Cabarannya, bagaimana ianya di laksanakan secara adil, serta tidak bercangah dengan perlembagaan dan persepakatan awal. Dan ianya tidak sekali-kali usaha untuk menyentuh perkara-perkara dalaman berkaitan urusan dalam agama.

Walaupun ianya banyak caaran, akta ini janganlah jadikan alasan untuk kita bersama-sama mengekalkan keamanan dan kestabilan. Sebenarnya kefahaman, dailog serta kerjasama diantara kaum secara natural sebenarnya berjaya dalam mengekalkan semua ini. Akta ini hanya guideline.

Bila kah semua ini akan kembali normal, ....ini semua gara-gara kepimpinan yang mencelarukan masyarakat.

No comments: