Monday, November 10, 2014

Kisah Khalifah ke 3 dan Ke 4

Entah kenape, melihat politik zaman sekarang...saya terus memikirkan pemerintahan selepas Rasulullah s.a.w yang di awal. Empat Khalifah yang utama dalam sejarah Islam iaitu Saydina Abu Bakar, Saydina Umar AL Khattab, Syadina Usman Ibnu affan dna Saydina Ali Abi Talib. Ke empat-empat mereka ini mempunyai perwatakan dan zaman yang cukup menarik untuk di baca.

Saya lebih utamakan pembacaan saya kepada 2 yang terakhir, iaitu Saydian Usman dan Ali. Dari beberapa buku tulisan diantaranya Muhammad Husain Haekal, menjadikan saya lebih menyelami kepimpinan mereka.

Mempunyai hubungan dan didikan terus daripada Rasulullah , sebenarnya telah di hujani dengan pelbagai cabaran dan rintangan. Kedua-dua faktor ini tidak menjamin semuanya akan menjadi baik, makmur, maju segalanya, tetapi berakarnya political game yang merumitkan. 

Ada keperluan menilai beberapa perspektif dari sudut pandangan dan pembacaan saya untuk dicatitkan di sini.

.......

No comments: