Saturday, May 01, 2010

Polis vs Aminurashid

Di mana-mana negara yang di daulati dengan undang-undang, sudah menajadi suatu kewajaran, apabila suatu perkara yang berlaku yang melibatkan nyawa, ianya amat sensitif kepada masyarakat. Apatah lagi ianya berlaku dengan sebab kecuaian oleh pemegang jawatan awam seperti anggota keselamatan.

1. Menjadi satu tanggungjawab bagi pihak yang berkuasa menjalankan penyiasatan penuh apabila tindakan itu mendatangkan kecurigaan. dan sudah pasti keinginan dari keluarga dan masyarakat mahu satu jawatankuasa bebas yang boleh ianya disiasat dengan teliti. Kerana secara lojiknya, sisatan yang dilakukan oleh pihak polis sendiri bleh mendatang kekeliruan dan cubaan menutup ruang-ruang kelemahan perlaksanaan kuasa. Dan pihak kerajaan, harus membenarkan ini berlaku untuk memastikan keadilan boleh didapati oleh pihak keluarga.

2. Bagi saya, apabila pihak PKPIM dan badan NGO terus tegas dalam mengutarakan desakan agar ianya penyisatan menyeluruh secara telus dan adil, ianya merupakan adalah tindakan wajar. Dan tindakan serta merta menghentikan mereka (anggita polis yang terlibat) dari bertugas juga merupakan tindakan yang wajar bagi menunjukkan kesediaan pihak berkuasa menjalankan sisatan dengan lebih baik lagi.


3. Sebagai negara yang berlandaskan undang-undang, sewajarnya semua mesti melihat peruntukkan/undang-undang yang sedia ada bagi membolehkan semua mendapat keadilan dengan sempurna.

4. Kita akan mendapat banyak lagi alasan serta motif bagi mempertahankan tindakan anggota polis tersebut. Namun kita harus mengelakkan dari mengeluarkan perkataan yang boleh menyebabkan kemarahan dan menunjukkan lagi ketidakcekapan sistem yang ada. Kerana waktu ini adalah masa kita menjadi kebenaran. Bukan mempertahankan atau menuduh sesiapa dengan andaian-andaian.

5. Tidak dinafikan tugas polis selama ini ada menunjukkan peningkatan tetapi kita jangan lupa tentang kelemahan individu tersebut. Banyak faktor-faktor boleh dilibatkan, faktor psaikologi spt orang yang memotong/lari dari polis....terdiri daripada orang jahat adalah persepsi yang berlaku, dan tindakan professional dari anggota polis mesti menjadi prioriti. Mungkin juga permasalahan emosi juga boleh berlaku ketika itu. Dan sekiranya datang dari sikap individu tersebut, ianya mesti diambil tindakan dan diberikan hukuman yang sewajarnya dalam peruntukkan undang-undang. Kesilapan boleh berlaku dan mesti diakui dan tindakan mesti diambil.

6. Namun menjadi bebanan sekarang ialah media, blog, media maya telah mula menghukum atau mula membangkitkan sentimen yang tidak rasional. Tindakan yang boleh kita melihat keadilan tidak dapat berjalan dan di beri ruang untuk ianya dilaksanakan. Semuanya boleh mengaburi proses itu dengan berbagai isu dan tuduhan. Ada sehingga boleh mencetuskan menghina dan meragui sistem, institusi dan pemerintahan. Kesempatan seumpama ini yang diambil oleh orang-orang yang sentiasa mengintai kelemahan yang ada untuk menanam kebencian kepada pemerintahan, ini perlu diambil perhatian oleh NGO. Mereka bukan mahu penyelesaian secara adil, mereka hanya mahu ianya dilihat oleh masyarakat sebagai peluang untuk mereka pula merai h keuntungan politik. Mereka lah juara.

7. Jangan sampai mereka beruapaya mengalih perhatian sehingga kita hilang apa teras (prinsipal) pegangan dalam melihat keadilan berlaku dalam negara ini.

8. Dan kita harus tidak melanjutkan isu ini apabila kita dapati semua proses mencari penyelesaian yang adil dapat diambil oleh semua pihak. Semoga kita dapat melihat kebenarannya, bukan menunding jari menari kesalahan orang lain.

Section 15 (3) Criminal Procedure Code : Nothing in this section gives a right to cause the death of a person who is not accused of an offence punishable with death or with [imprisonment for life].

No comments: