Friday, November 07, 2008

Obama akhirnya ke "White House"

Democrat memang dijangka menang jika melihat polar mengundi cara Amerika, mereka sering bertukar daripada Republican ke Democrat atau sebaliknya. Bagi mereka penukaran ini membolehkan mereka melihat perubahan yang mamu dibuat oleh parti yang memerintah itu.

Namun demikian, berbeza kali ini, sekiranya calon Democrat berkulit putih, sudah pasti orang tidak peduli dan penukaran kepada parti democtrate itu biasa. Tetapi calon kali ini ialah, Obama yang berkulit hitam, sudah pasti ianya menarik perhatian rakyat Amerika sekaligus dunia.

Menurut penganalisa politik, Obama berupaya menarik kembali undi wanita, blue collar, religious, non white dan pengundi muda. Pengundi muda yang menjadi mengundi baru, punyai semangat untuk membuat perubahan kerana sudah bosan dengan perbuatan Bush yang tidak memperdulikan masyarakat dan suka peperangan. Malah pengundi “non white atau non american (asia,india, middle east, mexico, europe, south america)” lebih ramai keluar dan lebih yakin dengan mengundi kali ini, kerana boleh untuk kemenangan Obama.

Strategi kempen yang cekap dan kewangan yang mantap membolehkan mereka merangka perancangan yang baik. 240 juta telah dibelanjakan oleh Obama dalam kempen kali ini untuk pengiklanan dari lebih 600 juta dikumpul dari sumbangan. Dan selebihnya untuk pentadbiran dan acara untuk orang ramai.

Akhirnya mereka berjaya membawa Obama ke White House. Dan ternyata sekali ”white” tidak menjangka Obama boleh menang, dan baru mereka sedari pilihan orang tua, 71, McCain dan Palin (wanita muda dan banyak isu) adalah salah dibandingkan Obama 47 tahun dan pandai berbicara. Kita lihat bagaimana kesudahan pemimpin ini .....Maybe he should change white House to First/America House...but definately not Black House..

No comments: