Thursday, November 27, 2008

Dailog Muslim-Kristian keperluan dalam era ini?

Baru-baru ini saya mengikuti bicara daripada Prof Dr Cristian Troll, berkaitan dengan contemporary Muslim Cristian Dialoque with special reerence to Europe. Sebagaimana yang saya jangkakan persamaan dan perbezaan dalam kedua-du agama besar memang ujud dan mesti diakui bersama.( Agree to disagree) . perbezaan ketara daripada asas agama itu.

Namun bagi kehidupan sebenar kita tidak boleh lari dari bertembung diantara satu sama lain. Kerana kedua-dua merupakan agama misi. Penganut yang mempunyai berbagai ragam berlatarbelakang sejarah, sosial dan ekonomi, ianya memberi berbagai bentuk reaksi dalam memahami diantara satu sama lain.

Namun begitu, banyak persamaan dari menilai kehidupan dalam kepercayaan kedua-dua agama ini yang diperkembangkan. Bagaimana pertemuan komunikasi ini boleh berlaku secara keseluruhannya, ianya menjadi cabaran seterusnya umat ini.

Saya merasakan peranan orang politik tidak kurang pentingnya dengan golongan agamawan dalam merancakkan engagement ini. Kita tidak boleh membiarkan sesetengah golongan mengambil kesempatan dengan kekurangan yang ada, mengadu domba umat bag kepentingan diri (populariti) dan politik.

Dan penting juga difikirkan pengalaman kita dalam berhadapan isu ini, kerana pengalaman kita mungkin juga perlu difahami bahawa kita ini semuanya convertors....kita bukan Arab atau Inggeris, kita melayu Islam/kristian bangsa cina, india dan peribumi yang mempunyai tolerance yang tinggi....

No comments: