Sunday, September 10, 2006

Pejuang Kemerdekaan

Kalaulah Maharajalela, Mat Kilau, Mat Salleh, Rosly Dhoby melakukan penentangan kepada penjajah pada masa kini, sudah tentu mereka semua ini akan digelar sebagai terroris, extremis dan sebagainya oleh kuasa besar Barat. Habis mukasurat akhbar utama dunia akan membicarakan mereka dan negara yang melindungi mereka ini sudah pasti akan menjadi sasaran untk diperangi.
Tetapi bagi kita mereka ini dicatit sebagai sejarah pembebasan kuasa besar yang menjajah ketika. Walaupun pemberontakan mereka ini dianggap sebagai tindakan berdarah, saya memikirkan bahwa mereka telah menanam kekuatan jiwa yang tidak dapat di ubah oleh sesiapa kecuali Allah swt. Sedangkan mereka ini tidaklah mempunyai kepentingan besar dalam kekuasaan atau harta kekayaan yang diambil oleh Barat tetapi yang lebih besar ialah maruah, kebebasan, keadilan serta tidak tunduk atas telunjuk orang lain dan merdeka fikiran dan jiwa. Inilah yang perlu difikirkan, apakah kita boleh menjadi seperti mereka. Mungkin kita hanya mampu sekadar menghantar memo, surat bantahan dan paling kuat ialah demonstrasi.
Suasana penjajah masih dirasai oleh kebanyakan umat Palestin, Kashmir, Chenchya, dan ramai lagi umat yang ditindas, diperlakukan seperti hamba, tiasa kebebasan, tiada keadilan, tiada keamanan, diketepikan hak sebagai manusia bebas dalam zaman moden ini. Apakah anak-anak mereka mengerti erti kebebasan, erti keamanan, erti ketamadunan, erti keharmonian dimana setiap hari mereka berada dalam ketakutan, setiap hari melihat kematian dan penyiksaan, setiap hari diperlakukan sebagai hamba.
Apa yang ada bagi mereka ini ialah erti perjuangan. Setiap perjuangan perlu pengorbanan. Cita-citanya untuk merasai kebebasan, keadilan, keamanan, kemakmuran dan kehidupan yang sempurna. Dan kepada Allah swt, sandaran yang paling tinggi. Dan jangan kita berharap mereka akan menyerah kalah. Yang kita harus tentang ialah mereka yang berkuasa dan melakukan kekejaman, menindas, korupsi, membunuh dan menyiksa, dan menyekat kebebasan hidup manusia lain.

No comments: