Wednesday, May 27, 2009

Mat rempit, Samseng jalanan

Kadang-kadang pelik juga, kenapa mat rempit menjadi perhatian ? Kalau mereka ingin naik dgn cara mereka, ditengah jalan,atau semasa orang ramai menunggu bas,apabila ramai wanita (utk perhatian)..biarkan. Kalau mereka jatuh, dan cedera sebagainya, hantar saja ke hospital. Mungkin masyarakat kita risau ianya juga berkaitan dengan mat snap..peragut, tapi saya rasa mat snap ni memang kerja dia, kebarangkalian mereka merempit kurang sebab mereka bukan bukan dari golongan tersebut.
Ada yang mengadu, apa boleh buat dengan mereka, tiada undang-undsng, tangkap kemudian masuk jel, lepas dengan motor-motor sekali, esok buat lagi. Sebab itu, setiap kali tangkapan mereka diuji air kencing manalah tau boleh disabitkan dengan kes lain.
Golongan ini, bersifat sementara, kalau dilayan makin menjadi. Jadi hero pulak. Beri macam-macam tak jadi, biarkan, bila dah meningkat umur dan tanggungjwab mereka akan berubah dan orang lain ambil alih, dan ianya berterusan.
Cuma yang menjadi fokus kita ialah sekiranya mereka melakukan lumba haram, sudah melibatkan wang dan wanita menjadi pertaruhan. Tambah lagi jika mereka terlibat dengan dadah, minum arak, bohsia, gengterism maka mereka mesti diambil tindakan undang-undang sewajar. Jika disabit, motor mereka mesti dirampas. Jika pihak berkuasa fokus kepada ketua kumpulan ini, dan aktiviti yang melanggar undang-undang dan dihiglightkan, gejala buruk ini tidak akan berkembang, dan lama-kelamaan orang muda akan malu untuk mengikutnya.
Dalam kajian, lebih 60% mat rempit ini masih tinggal dengan ibubapa, dan keluarga juga harus diberi perhatian oleh kaunselor polis, bagaimana mereka dapat menngawal awal pergerakan mereka. Jadilah ibubapa SAZALI...(cerita p ramlee)
Yang malang lagi, filem seumpama ini "mat rempit, KL Drift, bohsia" dah bertambah, lebih mengajar/galakan dari memberi pengajaran. Mungkin kita tersasar fokus dalam mencari menyelesaikan..kita yang membuat mereka bertambah dan menjadi gagah.

No comments: