Tuesday, October 14, 2008

Politik dan Perkauman..dimana noktahnya

Mr. Lewis's remarks outraged some of Mr. McCain's supporters and other Republicans. Race is indisputably a backdrop against which this campaign has unfolded, they agree, but that does not mean opposing Mr. Obama or using harsh words is racist.
Put another way, simply because Mr. Obama is black does not mean that the expression "not one of us," as he has been called at Republican rallies, is an appeal to the worst instincts of voters.
"At first I was open to Obama because I thought we needed new thinking about jobs and the economy," said Burton Reed, a Republican at the rally here. "But the more I heard about him, the more worried I became. He says he's Christian, but I hear he's Muslim. And he just doesn't sound pro-U.S.A. I kind of question his devotion to this country."

Amerika yang terkenal dengan sikap demokrasi dan terbuka, tetapi apabila berada di atas pentas politik, turut terpanggil untuk melakukan perkara yang sama dengan perkara yang berlaku dimana-mana. Ini tidak terkecuali sekiranya adanya berlaku, pertembungan diantara pimpinan kulit hitam dan putih di mana-mana negara Afrika, juga akan mengamlami perkara yang sama. Begitu juga sekiranya berlaku di Eropah sekiranya ada tandingan jawatan tertinggi di UK atau Denmark , perkara yang sama, prejudis agama, kulit dan bangsa akan menjadi perkiraan.

Kita masih hairan dengan berderetan peristiwa berlaku, memperkatakan pada sesuatu kaum yang tidak sewajarnya, turut di lakukan oleh Ketua wanita Gerakan. Kalau dulu Gerakan mendesak pemimpin melayu menuntut maaf, maka beliau sewajarnya melakukan tanpa disuruh.

Saya juga pernah dengar dalam perbincangan dengan NGO dan penilaian mereka memperkatakan sesuatu tersebar luas, dan diambil sebagai fakta oleh orang politik ini. NGO yang membuat andaian ini sebenarnya tidak mempunyai hujah yang kuat dan mudah ditolak oleh mana-mana pakar sosial termasuk dari luar negara. Tetapi atas keceluparan atau kebodohan sendiri, perkara tersebut dijadikan hujah kepada orang awam. Malang sekali kalau kita juga terperangkap dengan istilah dan juga ”race bashing”. Orang politik atau pemimpin sepatutnya memandu masyarakat kearah yang lebih baik dan membawa kehidupan yang harmoni terutama dalam masyarakat kita yang majmuk ini. Belajarlah dari kesilapan dan fokuskan semula masyarakat baru rakyat Malaysia yang mengekalkan identiti bangsa disamping hidup bersatu padu dalam menjayakan visi dan misi negara.

No comments: