Monday, June 25, 2007

Bangsa Malaysia dalam Persepektif Baru dan Cabarannya

Tajuk ini adalah rentetan daripada idea daripada YAB TPM. Bagaimana kita nak mendefinisikan kembali “Bangsa Malaysia” dari perspektif kita (belia), dengan susur galur kaum yang pelbagai dalam pembinaan negara yang lebih dinamik dan maju. Jika boleh siri diskusi ini diharap dapat dijadikan sumber rujukan (“term of reference” ) daripada golongan belia kepada kepimpinan negara dalam menentukan dasar. Perkara ini penting dan perlu diutarakan kepada belia, kepada masyarakat, supaya mereka dapat membincangkan dalam perspektif yang lebih terbuka dan dinamik. Isu-isu ini mungkin kritikal kerana kita sudah menjadi terlalu sensitif diantara satu sama lain. Setiap isu sentiasa dikaitkan dengan kaum secara emosional. Hingga menyebabkan kita tak lagi kongsi visi dan misi menjadi bangsa yang bersatu dalam negara yang maju. Akhirnyanya, kita mudah diperkotak-katikkan oleh kuasa-kuasa luar. Siri ini merupakan lontaran idea dan diskusi. Dan ianya dapat dibincangkan dengan semangat kebeliaan, matang serta profesional.

Dr Lee Yok Fee (UTAR) melakarkan sejarah Malaysia yang melalui migrasi yang berbagai kaum. Dua isi utama dalam bangsa malaysia – bersatu padu dan semangat nasionalisme. Dua isi ini penting utk kekalkan aturan sosial, kestabilan masyarakat. Menurut beliau, pembangunan malaysia yang belum seimbang, terdapat masalah cultural lag (material maju, budaya belum), pembangunan sains sosial dan kemanusiaan semakin dipinggirkan (90% peruntukan research utk sains dan teknologi, 10% utk sains sosial). Antara kesannya bila pentingkan pembangunan material sahaja ialah individualisme dan hedonisme. Rukun negara harus dijadikan teras. Formula oneness++. Kita perlu ada satu identiti. Semua rakyat malaysia harus guna bahasa Melayu, tapi masih boleh guna bahasa bangsa masing-masing. Kepelbagaian harus dikembangkan. Rukun negara harus dibangkitkan semula sebagai teras membangkit semangat nasionalisme.

Dr. Sarjit S. Gill (UPM) Bangsa Malaysia harus sifatnya inklusif melibatkan semua bangsa, termasuk yang minoriti. Hubungan majoriti-minoriti harus dipererat. Kepelbagaian harus dijadikan kekuatan, bukannya satu bangsa monopoli semua. Ada ‘unity in diversity’. Yang merisaukan kita ialah versi akademik dan politik sentiasa berbeza. Bangsa malaysia perlu ada identiti nasional seperti bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, rukun negara (yang semakin dilupakan), Lagu negaraku (lagu negaraku harus dihayati. Bila ada lagu, perlu kepada bendera itu sekali. Mesej dalam lagu negaraku x dibincangkan dengan lebih jelas khususnya di sekolah2), Jalur gemilang (bendera adalah sesuatu yang perlu diletakkan di atas. Bukan dihiaskan di kenderaan semasa sambutan kemerdekaan. Bukan dihias, dikotori dsbnya. UN – bendera adalah sesuatu yang perlu dihormati.), kepelbagaian perayaan harus dihormati. Kerajaan bagus sebagai buat rumah terbuka, tetapi setakat makan dan minum sahaja. Tetapi patut diperluaskan lagi spt buat pameran, diskusi dsbnya. Kepelbagaian perayaan harus diluaskan, kongsi dengan pelancong2. PLKN. Program yang amat penting dalam usaha utk tinggikan nasionalisme. Gagasan bangsa malaysia masih tak jelas. Orang politik dan para akademik mempunyai pandangan berbeza. Malah, 9 cabaran wawasan 2020, masyarakat punya penghayatan masih kurang jelas. 8 daripda 9 cabaran itu menekankan tentang hubungan kemanusiaan dan semangat ethno-centric yang tinggi, prasangka. Namun, usaha memperkasakan bangsa Malaysia semua pihak mesti menjalankan peranan masing-masing sehingga kita dapat mengisi minda masyarakat.

Prof. Madya Shaharuddin Badaruddin (UiTM), turut berkongsi pendapat mengenai Ciri Bangsa Malaysia Baru seperti , rakyat yang berjiwa merdeka dan tinggi semangat patriotismanya, rakyat yang berusaha untuk keluar dari captive mentality (minda hamba), tinggi semangat patriotisma melalui, rasa sayang dan cinta kepada tanahairnya, rasa bangga dengan negaranya, kesediaan mempertahankan negaranya daripada dicerobohi oleh musoh luaran dan menjalankan tanggungjawabnya demi negara. Beliau yakin perlu adanya Keyakinan Budaya (cultural confidence) di kalangan bangsa-bangsa Timur dan perlu dipupuk menerusi strategi pengakaran nilai-nilai budaya pada agama dan tradisi sendiri demi memelihara keutuhan jati diri dan keunggulan martabat bangsa.

Pemerkasaan budaya menjadi dimensi pembangunan yang terabai. Pemimpin bangsa lazimnya gagal sebagai pembina budaya (culture builder). Pengabaiannya dapat dilihat melalui,
a. Pembangunan ekonomi tanpa agenda pemerkasaan budaya
b. Penyediaan sarana ekonomi tanpa pembinaan mentaliti ekonomi
c. Mengambil sains dan teknologi Barat tanpa menyerasi, mengintegrasi dan mengakarkannya ke dalam budaya dan tradisi keilmuan peribumi.[1]

Azizuddin Ahmad, Naib Presiden MBM menyatakan Imej MBM yang terbina semenjak puluhan tahun menggambarkan dirinya sebagai wajah dan citra Malaysia. Bagaimana ahli berkomunikasi antara satu dengan lain adalah satu contoh dimana rakyat harus berhubungan antara satu dengan lain. MBM seharusnya menjadikan diri mereka sebagai culture builder dan juga trend setter dalam masyarakat. Identiti bagaimana hendak dipaparkan kedalam masyarakat negara dan dunia mesti diputuskan terlebih dahulu.

No comments: