Friday, October 27, 2006

Kritikan mesti dihadapi sebagai cabaran, Pak Lah

Saya mungkin tidak merasai semua pertukaran kepimpinan di Malaysia. Tapi sekurang-kurang saya tidak terlepas dari menyaksikan dan merasai pergolakkan kepimpinan dalam negara. Samada diantara parti pemerintah dan parti lawan (inter-parti), ataupun di dalam parti itu sendiri (intra-parti).

Isu yang dibangkit turut berbagai. Ada berunsur peribadi, ada unsur pengagihan harta, ada unsur fitnah, ada unsur keyakinan kepimpinan. Namun semuanya tertakluk “talks and facts of the day”.

Semua rumors selalunya menjadi angin yang berlalu. Ia cepat datang dan ia cepat juga pergi. Yang menjadi gosip perdana, apabila pimpinan utama mula against each other. Saya teringat semasa Tengku Razaleigh dan Tun Musa Hitam menentang Tun Mahathir, PAS bawaan Ust Hadi menentang UMNO, semangat 46 menentang Kepimpianan Tun Mahathir, malah Tunku Abdul Rahman turut menentang Tun Mahathir, dan yang paling gentir apabila Anwar Ibrahim menentang Tun Mahathir, namun saya melihat semuanya tidak berubah. Fraction (perpecahan) ada tapi tidak membawa perubahan. Sejarah membuktikan sikap umat rantau ini. Kerana apa ?

Pimpinan sudah biasanya dengan kritikan. Rakyat sudah biasa dengan kritikan. Kritikan sebenarnya menguntungkan rakyat. Rakyat tidak perlu mengubah kepimpinan, kerana kepimpinan yang ada cukup pramatik. Senang melakukan perubahan dalaman untuk kepentingan yang lebih besar iaitu untuk menguasai kepimpinan negara. Semua masalah dapat diselesaikan dengan memberi imbuhan yang sewajarnya dengan jasa yang telah dicurahkan.

Kritikan perlu dianggap sebagai cabaran. Cabaran untuk kepimpinan melakukan perubahan demi kepentingan rakyat. Perubahan ini penting sebagai check and balance kepada keputusan yang dibuat oleh pemerintah. U cannot win all. U need to prove U can do better. It takes time. U just need more wisdom to handle the current situation.

Mungkin saya konservatif, mungkin saya tidak objektif, mungkin saya orang yang mudah mengalah. Tetapi saya melihat lebih jauh, negara mesti kita pelihara kedaulatannya, rakyat mesti bebas dan mesti tunduk dengan budaya dan identiti sendiri, agama mesti dipelihara, keharmonian dan kesejahteraan rakyat sentiasa menjadi keutamaan, kestabilan dan keamana mesti dijaga, kepimpinan mesti diperbaiki kualiti dan akhlaknya, itu yang sedang berlaku dan akan berlaku. Dan itulah realiti. Dan mengapa harus saya berfikir selain dari ini semua ?

No comments: