Friday, October 27, 2006

‘Aidil Fitri: Hari Kebesaran Umat Islam

Sudah menjadi resam umat rantau ini, menyambut Hari Raya Idil Fitri suatu kegembiraan. Hari kemenangan bagi mereka yang telah menunaikan tanggungjawab ibadah puasa. Hari dikongsikan untuk semua umat manusia terutama umat Islam di seluruh dunia. Walaupun berbagai bentuk sambutan tetapi itulah naluri manusia yang dijelmakan dari perasaan yang gembira. Sambutan kemenangan ini bukan sahaja diberi erti dengan semangat keagamaan tetapi juga turut menjemput kreativiti manusia untuk merayakannya.

Hari raya disambut dengan gembira bagi semua manusia, yang miskin, yang kaya, yang tua, yang muda, lelaki dan perempuan, patah lagi kanak-kanak. Ianya dirayakan dengan berbagai cara mengikut kemampuan masing-masing. Namun begitu, hari raya ini juga membangkitkan keinsafan melihat yang menderita, yang tidak merasakan keamanan dan kestabilan. Tanpanya, semua tidak ada maknanya.

Yang penting, Hari Idil Fitri, meletakkan kita umat yang satu, sentiasa membantu antara satu sama lain dengan rasa keinsafan dan tangggungjawab, menjelma sifat kemurahan dan dermawan. Ianya juga boleh dijadikan ikatan untuk mengeratkan semula hubungan diantara insan yang bersengketa. Itulah yang dianjurkan oleh agama. Semoga kita diberi kekuatan oleh Allah swt agar kita dapat disatu-satukan hati-hati kita semua.

Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf zahir Bathin kepada rakan-rakan seperjuangan!

No comments: