“In the eyes of history, religious toleration is the highest evidence of culture in a people. It was not until the Western broke away from their religious law that they became more tolerant, and it was when the Muslims fell away from their religious law that they decline in tolerance and other evidences of the highest culture. Before the coming of Islam, tolerance had never been preached as an essential part of religion”
Muhmamad Marmaduke Pickthall[1]
Muqaddimah
Sebuah negara yang berbilang bangsa sudah pasti terikat dengan pegangan agama yang berlaianan. Begitulah keadaan di Malaysia yang mempunyai kependudukan yang pelbagai agama dan bangsa. Bangsa juga adalah terdiri daripada rumpun Asia yang mempunyai nilai dan budaya hampir sama diantara satu sama lain, yang pasti tidak dipengaruhi oleh budaya dan nilai Barat. Disebabkan nilai dan budaya yang indah ini, menyebabkan faktor agama menjadi suatu tarikan dalam kehidupan mereka.
Jika dibanding dengan kebanyakan pergolakkan berlaku di negara luar, negara ini mempunyai rekod cemerlang dalam kestabilan sosial terutama dalam isu agama. Ini mungkin disebabkan kefahaman dan kesediaan bertolak ansur oleh semua pihak bagi memastikan kemerdekaan dicapai dari tangan penjajah.
Namun kita juga tidak terlepas dari perselisihan faham dalam isu agama disebabkan sikap fanatik, perkauman dan politik. Kita dikejutkan dengan beberapa kes berlaku seperti perebutan kawasan ibadat seperti berlaku di Pulau Pinang. Keadaan ini mungkin akan berlaku bila-bila masa pada masa yang datang sekiranya sikap penganut agama tidak dapat mengawal emosi dan berfikiran rational. Dan tidak ada sesiapa yang akan menjamin perkara tersebut akan berlaku lagi.
NGO harus bekerja keras bagi menampilkan berbezaan berlaku dalam sudut agama, politik, kaum dan keadilan yang perlu dikurangkan. Kefahaman, hormat menghormati dan sifat tolenrasi yang tinggi akan memudahkan maslah diselesaikan demi perpaduan di dalam negara ini. Islam menghalusi sifat tolenrasi ini dalam kehidupan bermasyarakat seperti diungkap dalam tulisan Dr.Muddathir Abdel Rahman, Dakwah and Inter Religious Tolenrance, ISTAC[2] at NGO atau Non Government Organisation adalah badan-badan sukarela yang ditubuhkan oleh sekumpulan rakyat yang mempunyai objektif tersendiri. NGO mempunyai kategorinya sendiri seperti Kanak-Kanak, Komunikasi, Pengguna, Pembangunan Ekonomi dan Sosial, Pendidikan, Alam sekitar, Hak Asasi Manusia, Kependudukan, Agama dan Budaya, Kebajikan, Wanita, Belia dan lain-lain. Namun secara kasar, NGO juga boleh dibahagikan kepada dua iaitu yang menjadikan agama sebagai dasar dan tidak menjadikan agama dasar pertubuhan organisasinya.
Kertas ini akan cuba membincangkan mengenai NGO yang menjadikan agama sebagai dasar pertubuhan, kes studi, peranan NGO, keberkesanannya serta harapan dan cabaran-cabarannya dalam pengalaman Pertubuhan Islam di Malaysia.
Non Government Organisation (NGO)
Everyone, including the Special Rapporteur, concedes that the NGOs have a new place in this whole order. The governments themselves can't do the job, especially in human rights and particularly in religious issues. Because the interested parties are usually NGO bodies, such as religious groups. So this is a very important development in deepening cooperation between governments and non-governmental groups."
David Little, a senior fellow at the United States Institute of Peace
Oslo Conference on Freedom of Religion or Belief juga telah mengiktiraf beberapa dasar utama dalam mempromosikan etika agama sebagai suatu yang penting dalam bermasyarakat beragama.
NGO yang berlandaskan agama mempunyai ciri-ciri yang tertentu seperti;
- Ditulis secara jelas mengenai agama didalam perlembagaan organisasi.
- Subjek agama menjadi teras dalam pendidikan ahlinya.
- Membicarakan isu-isu agama kepada masyarakat umum.
- Menjalankan kerja-kerja penyebarannya.
Sebagaimana yang kita ketahui bahawa NGO digerakkan oleh individu-individu secara sukarela. Mereka bekerja dengan harapan untuk mendapatkan kepuasan dari idealism atau filosophy yang mereka gariskan dalam organisasi mereka. Mereka bekerja sehingga peringkat akar umbi dalam masyarakat. Dan keupayaan NGO ini menyelesaikan masalah mereka yang memerlukan memang diakui
Peranan NGO bertambah besar pada masa hadapan. Ini digambarkan oleh sesetengah intelektual yang melihat kekuatan NGO dalam sebagai sesebuah negara. Malah ada mencadangkan bahawa nama NGO ditukar kepada Civil Society Organisation (CSO)”[3] bagi mengiktiraf kerja-kerja NGO dalam membangunkan masyarakat. Kebanyakan NGO di Malaysia telah menyedari betapa pentingnya peranan agama dalam pembentukan masyarakat melalui pendidikan.[4]
Peranan
1. Mempromosikan aktiviti agama. Program-program pembinaan individu, keluarga, masyarakat dan negara dalam sudut pengertian suruhan agama menjadi suatu keperluan. Program ini dibuka kepada setiap kelompok yang mempunyai kaedah dan kefahaman yang tersendiri.
2. Keterbukaan unutk mencari persamaan dalam agama mengenai isu universal. Usaha seperti interfaith forum, forum bersama dengan NGO beragama selain daripada Islam menunjukkan bahawa kita sentiasa beruasaha mencari titik persamaan yang boleh kita persetujui bagi mencapai masyarakat yang kita inginkan. Ini juga membawa maksud bahawa kita tidak perlu extrim dalam sesuatu isu yang bukan persoalan aqidah yang bleh mencetuskan ketidakadilan dan keharmonian hidup bermasyarakat di negara ini.
3. Mengawasi dan menegakkan keluhuran moral atau “moral police”. Semua agama bersetuju menentang keruntuhan moral. Semua agama juga turut memainkan peranan dalam usaha untuk membaiki keadaan ini. Dan sekiranya sesuatu berlaku dalam masyarakat, NGO Islam dan bukan Islam akan berganding bahu untuk mengatasi masalah tersebut, walaupun cara dan kaedah yang berbeza tetapi keburukan itu berlaku kepada semua bangsa dan agama.
4. Agama sebagai satu cara hidup. Menyedarkan masyarakat betapa erlunya agama dalam kehidupan. Berpaksikan agama, persoalan moral dan tatacara hidup berharmoni mudah diatur dalam masyarakat.
5. Independent force – non political view on certain issue. NGO juga turut memainkan peranan sebagai suatu kuasa rakyat yang tidak mempunyai kepentingan politik atau apa-apa selain daripada menyakinkan masyarakat tentang isu-isu tertentu. Pandangan ini dihormati dan dirasai oleh rakyat. Oleh rakyat mudah merasa selesa dengan turut membantu menyokong tindakan daripada NGO bagi mengutarakan isu-isu tersebut kepada pihak yang berkenaan.
6. Membuka minda masyarakat bahawa agama boleh dibincangkan isu eksklusif. NGO sentiasa menjalankan aktiviti-aktivitinya sehingga masyarakat bersedia membuka minda terhadap persoalan semasa berkaitan agama dan budaya. Keberanian mengajak umat berdialog akan menjadikan budaya yang sihat dalam masyarakat majmuk.
7. Melahirkan tokoh-tokoh yang wibawa untuk masyarakat dirujuk. Dengan kehadiran tokoh-tokoh dalam NGO ini akan dijadikan contoh tauladan serta rujukan kepada masyarakat. Tokoh-tokoh ini tidak mempunyai kepentingan selain daripada mencurahkan ilmu dan kebaikan kepada masyarakat.
Keberkesanan.
1. Kesedaran merata dikalangan rakyat yang memahami erti agama dalam kehidupan. Dalam perlembagaan Malaysia termaktub tentang agama Islam sebagai agama rasmi di Malaysia. Maka dengan peruntukkan ini, pihak pemerintah mengadakan peraturan dan program yang bersesuaian kepada masyarakat. Ini turut diikuti oleh kebanyakan agama lain dengan mengunakan saluran NGO. NGO berorientasikan agama menggunakan ruang-ruang ini untuk menerangkan agama dengan lebih giat lagi. Dan menyedari bahawa dengan adanya kesedaran agama yang baik amat berguna dalam masyarakat majmuk seperti Malaysia. Kerana ABIM dan NGO lain tidak mempunyai kepentingan politik, pemahaman agama itu mudah diterima, difahami dan diamalkan.
2. Sikap terbuka – bersedia bertanya / berdialog untuk menghilangkan kekeliruan tentang sesuatu isu. Masyarakat Malaysia sekarang, pada pengamatan kita, sudah mula berani menyuarakan pandangan mereka kepada sesuatu isu. Mereka memerlukan jawapan yang membolehkan mereka faham apa yang hendak dan akan kita lakukan dalam masyarakat negara ini. Samada ianya disalurkan di media elektronik, media cetak atau dalam program dialog. Sikap ini dipuji kerana ianya akan mematangkan masyarakat tersebut dengan agama dan budaya diantara satu sama lain. Ini suatu kejayaan bagi NGO yang sentiasa membuka ruang perbincangan dan dialog melalui program-program bagi memahamkan masyarakat berbagia kaum terutamanya dalam isu berkaitan agama dan budaya.
Cabaran dan Harapan.
Cabaran;
1. Kesediaan /keterbukaan minda. Persoalan agama akan terus menjadi isu dalam masyarakat majmuk. Kita harus menyediakan masyrakat yang boleh dan berupaya membuka minda masyarakat mengenai dialog agama. Sekiranya kita membiarkan masyarakat kita dipengaruhi dengan pemahaman asing yang lain suasana persekitarannya akan menyebabkan persoalan ini akan ditangani secara emosi.
2. Extremis dalam agama. Islam sering dituduhkan sebagai extremis kerana media atau kuasa Barat yang sentiasa mencari jalan untuk merosakkan imej Islam. Dan dalam setiap agama, ada dikalangan pengikutnya yang melampaui batas sehingga mengganggu keharmonian beragama dalam masyarakat kita. Pelampau ini sentiasa mencari jalan untuk menidakkan peranan agama lain dalam kehidupan dan kadangkala berlaku provokasi yang boleh mendatangkan ketidakselesaan dalam masyarakat.
3. Globalisasi. Pengaruh globalisasi seperti pemindahan budaya dari barat terutama yang tidak baik, materialism, individualism ke dalam negara kita, bukan sahaja akan merosakkan keharmonian hidup bermasyarakat, malah ianya turut ditentang oleh semua nilai dan agama. Cabaran ini perlu ditangani oleh semua agama dan NGO harus bekerja kuat lagi menanam kekuatan spiritual dalam diri individu tersebut.
4. Perkauman yang dikaitkan dengan agama. Tidak dinafikan oleh kaum di Malaysia selalunya dikaitkan dengan agama Islam, Buddha, Hindu, Sikh atau Kristian. Mungkin ianya memberi kekuatan kepada sesuatu bangsa tersebut bagi memperkukuhkan jatidiri mereka. Yang perlu kita tangani sekiranya berlaku perselisihan pandangan, perbuatan oleh sesuatu kaum tidak semestinya perlu dikaitkan dengan agamanya. Sikap emasional dalam penyelesaian sesuatu isu menyebabkan kita hilang pertimbangan sehingga mengganggu hubungan antara kaum di negara ini.
Harapan
Civilized society – sebuah masyarakat madani. Inilah harapan kita supaya kita mempuyai suatu tamaddun yang tinggi yang mempunyai ciri-ciri kualiti dalam masyarakat kita. Inilah impian masyarakat kita pada masa akan datang. Impian ini boleh menjadi realiti sekiranya masyarakat di negara ini menghargai toleransi yang diamalkan sejak 49 tahun yang lalu.
Untuk mendapatkan manafaat daripada masyarakat kita , indidvidual itu sendiri mesti melakukan sesuatu yang terbaik untuk masyarakat tersebut. Daripada yang muda, tua, yang kaya dan miskin, lelaki dan perempuan kita harus mampu mencari jalan untuk mengikat masyarakat kita dianta satu sama lain. Kita tidak berupaya untuk berpecah lagi. Dan untuk berjaya kita harus bersatu mencari jalan untuk mencapai objektif bagi membina masyarakat yang terbaik dan sentiasa membuka ruang komunikasi diantara agama dan kaum.
Azizuddin Ahmad
Naib Presiden
Majlis Belia Malaysia (MBM)
[1] Pickthall, M.M, Tolerance in Islam, 1927 lecture, An Abridged version.
[2] Abdel Rahman, Muddathir, Dr, Da’wah and Inter Religious Tolerance, ISTAC, Sept.2000.
[3] Young, Phillips, Resident Representative, UNDP Malaysia, Singapore, Brunei, forward in Non-profit Organisations in Malaysia Directory, July 1999.
[4]Murugesu Pathmanathan, Civic Education: The Role of Religion, Centre of Policy Sciences, 1994.
Muhmamad Marmaduke Pickthall[1]
Muqaddimah
Sebuah negara yang berbilang bangsa sudah pasti terikat dengan pegangan agama yang berlaianan. Begitulah keadaan di Malaysia yang mempunyai kependudukan yang pelbagai agama dan bangsa. Bangsa juga adalah terdiri daripada rumpun Asia yang mempunyai nilai dan budaya hampir sama diantara satu sama lain, yang pasti tidak dipengaruhi oleh budaya dan nilai Barat. Disebabkan nilai dan budaya yang indah ini, menyebabkan faktor agama menjadi suatu tarikan dalam kehidupan mereka.
Jika dibanding dengan kebanyakan pergolakkan berlaku di negara luar, negara ini mempunyai rekod cemerlang dalam kestabilan sosial terutama dalam isu agama. Ini mungkin disebabkan kefahaman dan kesediaan bertolak ansur oleh semua pihak bagi memastikan kemerdekaan dicapai dari tangan penjajah.
Namun kita juga tidak terlepas dari perselisihan faham dalam isu agama disebabkan sikap fanatik, perkauman dan politik. Kita dikejutkan dengan beberapa kes berlaku seperti perebutan kawasan ibadat seperti berlaku di Pulau Pinang. Keadaan ini mungkin akan berlaku bila-bila masa pada masa yang datang sekiranya sikap penganut agama tidak dapat mengawal emosi dan berfikiran rational. Dan tidak ada sesiapa yang akan menjamin perkara tersebut akan berlaku lagi.
NGO harus bekerja keras bagi menampilkan berbezaan berlaku dalam sudut agama, politik, kaum dan keadilan yang perlu dikurangkan. Kefahaman, hormat menghormati dan sifat tolenrasi yang tinggi akan memudahkan maslah diselesaikan demi perpaduan di dalam negara ini. Islam menghalusi sifat tolenrasi ini dalam kehidupan bermasyarakat seperti diungkap dalam tulisan Dr.Muddathir Abdel Rahman, Dakwah and Inter Religious Tolenrance, ISTAC[2] at NGO atau Non Government Organisation adalah badan-badan sukarela yang ditubuhkan oleh sekumpulan rakyat yang mempunyai objektif tersendiri. NGO mempunyai kategorinya sendiri seperti Kanak-Kanak, Komunikasi, Pengguna, Pembangunan Ekonomi dan Sosial, Pendidikan, Alam sekitar, Hak Asasi Manusia, Kependudukan, Agama dan Budaya, Kebajikan, Wanita, Belia dan lain-lain. Namun secara kasar, NGO juga boleh dibahagikan kepada dua iaitu yang menjadikan agama sebagai dasar dan tidak menjadikan agama dasar pertubuhan organisasinya.
Kertas ini akan cuba membincangkan mengenai NGO yang menjadikan agama sebagai dasar pertubuhan, kes studi, peranan NGO, keberkesanannya serta harapan dan cabaran-cabarannya dalam pengalaman Pertubuhan Islam di Malaysia.
Non Government Organisation (NGO)
Everyone, including the Special Rapporteur, concedes that the NGOs have a new place in this whole order. The governments themselves can't do the job, especially in human rights and particularly in religious issues. Because the interested parties are usually NGO bodies, such as religious groups. So this is a very important development in deepening cooperation between governments and non-governmental groups."
David Little, a senior fellow at the United States Institute of Peace
Oslo Conference on Freedom of Religion or Belief juga telah mengiktiraf beberapa dasar utama dalam mempromosikan etika agama sebagai suatu yang penting dalam bermasyarakat beragama.
NGO yang berlandaskan agama mempunyai ciri-ciri yang tertentu seperti;
- Ditulis secara jelas mengenai agama didalam perlembagaan organisasi.
- Subjek agama menjadi teras dalam pendidikan ahlinya.
- Membicarakan isu-isu agama kepada masyarakat umum.
- Menjalankan kerja-kerja penyebarannya.
Sebagaimana yang kita ketahui bahawa NGO digerakkan oleh individu-individu secara sukarela. Mereka bekerja dengan harapan untuk mendapatkan kepuasan dari idealism atau filosophy yang mereka gariskan dalam organisasi mereka. Mereka bekerja sehingga peringkat akar umbi dalam masyarakat. Dan keupayaan NGO ini menyelesaikan masalah mereka yang memerlukan memang diakui
Peranan NGO bertambah besar pada masa hadapan. Ini digambarkan oleh sesetengah intelektual yang melihat kekuatan NGO dalam sebagai sesebuah negara. Malah ada mencadangkan bahawa nama NGO ditukar kepada Civil Society Organisation (CSO)”[3] bagi mengiktiraf kerja-kerja NGO dalam membangunkan masyarakat. Kebanyakan NGO di Malaysia telah menyedari betapa pentingnya peranan agama dalam pembentukan masyarakat melalui pendidikan.[4]
Peranan
1. Mempromosikan aktiviti agama. Program-program pembinaan individu, keluarga, masyarakat dan negara dalam sudut pengertian suruhan agama menjadi suatu keperluan. Program ini dibuka kepada setiap kelompok yang mempunyai kaedah dan kefahaman yang tersendiri.
2. Keterbukaan unutk mencari persamaan dalam agama mengenai isu universal. Usaha seperti interfaith forum, forum bersama dengan NGO beragama selain daripada Islam menunjukkan bahawa kita sentiasa beruasaha mencari titik persamaan yang boleh kita persetujui bagi mencapai masyarakat yang kita inginkan. Ini juga membawa maksud bahawa kita tidak perlu extrim dalam sesuatu isu yang bukan persoalan aqidah yang bleh mencetuskan ketidakadilan dan keharmonian hidup bermasyarakat di negara ini.
3. Mengawasi dan menegakkan keluhuran moral atau “moral police”. Semua agama bersetuju menentang keruntuhan moral. Semua agama juga turut memainkan peranan dalam usaha untuk membaiki keadaan ini. Dan sekiranya sesuatu berlaku dalam masyarakat, NGO Islam dan bukan Islam akan berganding bahu untuk mengatasi masalah tersebut, walaupun cara dan kaedah yang berbeza tetapi keburukan itu berlaku kepada semua bangsa dan agama.
4. Agama sebagai satu cara hidup. Menyedarkan masyarakat betapa erlunya agama dalam kehidupan. Berpaksikan agama, persoalan moral dan tatacara hidup berharmoni mudah diatur dalam masyarakat.
5. Independent force – non political view on certain issue. NGO juga turut memainkan peranan sebagai suatu kuasa rakyat yang tidak mempunyai kepentingan politik atau apa-apa selain daripada menyakinkan masyarakat tentang isu-isu tertentu. Pandangan ini dihormati dan dirasai oleh rakyat. Oleh rakyat mudah merasa selesa dengan turut membantu menyokong tindakan daripada NGO bagi mengutarakan isu-isu tersebut kepada pihak yang berkenaan.
6. Membuka minda masyarakat bahawa agama boleh dibincangkan isu eksklusif. NGO sentiasa menjalankan aktiviti-aktivitinya sehingga masyarakat bersedia membuka minda terhadap persoalan semasa berkaitan agama dan budaya. Keberanian mengajak umat berdialog akan menjadikan budaya yang sihat dalam masyarakat majmuk.
7. Melahirkan tokoh-tokoh yang wibawa untuk masyarakat dirujuk. Dengan kehadiran tokoh-tokoh dalam NGO ini akan dijadikan contoh tauladan serta rujukan kepada masyarakat. Tokoh-tokoh ini tidak mempunyai kepentingan selain daripada mencurahkan ilmu dan kebaikan kepada masyarakat.
Keberkesanan.
1. Kesedaran merata dikalangan rakyat yang memahami erti agama dalam kehidupan. Dalam perlembagaan Malaysia termaktub tentang agama Islam sebagai agama rasmi di Malaysia. Maka dengan peruntukkan ini, pihak pemerintah mengadakan peraturan dan program yang bersesuaian kepada masyarakat. Ini turut diikuti oleh kebanyakan agama lain dengan mengunakan saluran NGO. NGO berorientasikan agama menggunakan ruang-ruang ini untuk menerangkan agama dengan lebih giat lagi. Dan menyedari bahawa dengan adanya kesedaran agama yang baik amat berguna dalam masyarakat majmuk seperti Malaysia. Kerana ABIM dan NGO lain tidak mempunyai kepentingan politik, pemahaman agama itu mudah diterima, difahami dan diamalkan.
2. Sikap terbuka – bersedia bertanya / berdialog untuk menghilangkan kekeliruan tentang sesuatu isu. Masyarakat Malaysia sekarang, pada pengamatan kita, sudah mula berani menyuarakan pandangan mereka kepada sesuatu isu. Mereka memerlukan jawapan yang membolehkan mereka faham apa yang hendak dan akan kita lakukan dalam masyarakat negara ini. Samada ianya disalurkan di media elektronik, media cetak atau dalam program dialog. Sikap ini dipuji kerana ianya akan mematangkan masyarakat tersebut dengan agama dan budaya diantara satu sama lain. Ini suatu kejayaan bagi NGO yang sentiasa membuka ruang perbincangan dan dialog melalui program-program bagi memahamkan masyarakat berbagia kaum terutamanya dalam isu berkaitan agama dan budaya.
Cabaran dan Harapan.
Cabaran;
1. Kesediaan /keterbukaan minda. Persoalan agama akan terus menjadi isu dalam masyarakat majmuk. Kita harus menyediakan masyrakat yang boleh dan berupaya membuka minda masyarakat mengenai dialog agama. Sekiranya kita membiarkan masyarakat kita dipengaruhi dengan pemahaman asing yang lain suasana persekitarannya akan menyebabkan persoalan ini akan ditangani secara emosi.
2. Extremis dalam agama. Islam sering dituduhkan sebagai extremis kerana media atau kuasa Barat yang sentiasa mencari jalan untuk merosakkan imej Islam. Dan dalam setiap agama, ada dikalangan pengikutnya yang melampaui batas sehingga mengganggu keharmonian beragama dalam masyarakat kita. Pelampau ini sentiasa mencari jalan untuk menidakkan peranan agama lain dalam kehidupan dan kadangkala berlaku provokasi yang boleh mendatangkan ketidakselesaan dalam masyarakat.
3. Globalisasi. Pengaruh globalisasi seperti pemindahan budaya dari barat terutama yang tidak baik, materialism, individualism ke dalam negara kita, bukan sahaja akan merosakkan keharmonian hidup bermasyarakat, malah ianya turut ditentang oleh semua nilai dan agama. Cabaran ini perlu ditangani oleh semua agama dan NGO harus bekerja kuat lagi menanam kekuatan spiritual dalam diri individu tersebut.
4. Perkauman yang dikaitkan dengan agama. Tidak dinafikan oleh kaum di Malaysia selalunya dikaitkan dengan agama Islam, Buddha, Hindu, Sikh atau Kristian. Mungkin ianya memberi kekuatan kepada sesuatu bangsa tersebut bagi memperkukuhkan jatidiri mereka. Yang perlu kita tangani sekiranya berlaku perselisihan pandangan, perbuatan oleh sesuatu kaum tidak semestinya perlu dikaitkan dengan agamanya. Sikap emasional dalam penyelesaian sesuatu isu menyebabkan kita hilang pertimbangan sehingga mengganggu hubungan antara kaum di negara ini.
Harapan
Civilized society – sebuah masyarakat madani. Inilah harapan kita supaya kita mempuyai suatu tamaddun yang tinggi yang mempunyai ciri-ciri kualiti dalam masyarakat kita. Inilah impian masyarakat kita pada masa akan datang. Impian ini boleh menjadi realiti sekiranya masyarakat di negara ini menghargai toleransi yang diamalkan sejak 49 tahun yang lalu.
Untuk mendapatkan manafaat daripada masyarakat kita , indidvidual itu sendiri mesti melakukan sesuatu yang terbaik untuk masyarakat tersebut. Daripada yang muda, tua, yang kaya dan miskin, lelaki dan perempuan kita harus mampu mencari jalan untuk mengikat masyarakat kita dianta satu sama lain. Kita tidak berupaya untuk berpecah lagi. Dan untuk berjaya kita harus bersatu mencari jalan untuk mencapai objektif bagi membina masyarakat yang terbaik dan sentiasa membuka ruang komunikasi diantara agama dan kaum.
Azizuddin Ahmad
Naib Presiden
Majlis Belia Malaysia (MBM)
[1] Pickthall, M.M, Tolerance in Islam, 1927 lecture, An Abridged version.
[2] Abdel Rahman, Muddathir, Dr, Da’wah and Inter Religious Tolerance, ISTAC, Sept.2000.
[3] Young, Phillips, Resident Representative, UNDP Malaysia, Singapore, Brunei, forward in Non-profit Organisations in Malaysia Directory, July 1999.
[4]Murugesu Pathmanathan, Civic Education: The Role of Religion, Centre of Policy Sciences, 1994.
No comments:
Post a Comment